Slider

Ruokailut ruotuun

1/03/2013

Varsinkin tässä vuoden vaihteessa ovat kaikki treeni- ja hyvinvointiblogit täyttyneet erilaisista treeniyhtenvedoista sekä uuden vuoden ravintojutuista. Puhutaan paljon siitä, miten joulun alla on tullut syötyä sekä siitä miten päästään taas takaisin siihen normaaliin ruokailurytmiin ja -tottumuksiin. Tämä aihe tuli mulle nyt täällä Thaimaassa erityisesti mieleen siksi, että kaikkia näitä juttuja lukiessa tuntuu melkein surkuhupaisalta, että mä taidan poiketa näistä kaikista bloggaajista täysin :D
 Ja koska mä haluan olla teille lukijoille rehellinen, niin kerrompa nyt siis vähän mun normaalista ruokavaliosta. Oon myös päättänyt, että vaikken uudenvuoden lupausta tehnytkään, niin lupauksen sijasta olen sopinut itseni kanssa, että ruokavaliota aletaan muuttamaan. Siinä olisi korjaamista kun treenimäärät ovat jo sopivalla tasolla.

Kaikki varmasti tietää, että mä olen lakto-ovo vegetaristi. Välillä kumminkin syön lihaa, jos se on hyvää. Esim. hampurilaisissa ja pasta bolognesessa. Eli en ole ehdoton siinäkään asiassa. Mun on silti hankala sanoa, että mitä mä yleensä arkena syön. Se on jotain, mikä on nopeesti kiireessä napattavaa, mitä kaapista löytyy. Itse en käy kaupassa eikä mulle sieltä kannettaisikaan mitään "erikoisherkkuja". Superfoodit sun muut on ihan fantasiaa :D Niitä en muuten ole edes koskaan maistanut. Yleensä joku perus ruoka sisältää pastaa tai perunaa ja siihen kylkeen esim jotain kastiketta. Kasviksienkin syönti jää valitettavan vähäiseksi joka on hassua koska oonhan vege :D Tossa asiassa oon kumminkin jo parantanut tapojani.

Terveellisestä ruuasta sen verran, että suoraan sanottuna tunnen huonoa omatuntoa lukiessani muiden treenibloggaajien ruokajuttuja. Mulla jää nykyään rahkan ja reajuustonkin syöminen aika vähälle, koska ne suoraan sanottuna ei vaan enää maistu musta hyvälle. Maitorahkaan saatan kyllä joskus saada jonkun ihme himon, ja vedän sitä lusikalla purkista :D Mutta aika harvoin kumminkin. Karkkien kanssa oon myös valitettavan vapaamielinen, vetelen niitä pitkin viikkoa sen mukaan miltä tuntuu. Joskus vähemmän, joskus enemmän. Pepsi maxia meillä on aina kaapissa, ja juon sitä ehkä 1 lasillisen päivässä jos sitäkään. Yleensä jo pelkkä saatavuus vähentää himoa, ainakin mulla.

Täällä Thaimaassa syömisestä puhumattakaan. En oo miettinyt ollenkaan ravintoaineita tai kaloreita, vaan syön sitä mitä huvittaa ja millon huvittaa. Joka päivä mukana on ollut myös jäätelöä ja suklaata. Lomalla annan itselleni poikkeusluvan olla hällä väliä-asenteella, arjessa ollaan sit tiukemmin. Tämän reissun jälkeen oon kumminkin päättänyt aloittaa tiukemman linjan taas ja ruokavalio pistetään suurennuslasin alle. Miten saan ravintoaineita, kasviksia, sokerin määrä.. Mitä enemmän stressiä ja kiirettä elämässäni on (ja yleensä se lisääntyy hullulla vauhdilla talvea kohti mentäessä) sitä vähemmän katson mitä syön, kunhan saan mahan täyteen.
Nyt varmasti monet miettii, että kamala miten se tuolla tavalla ja anot, tiedän teidän mielipiteenne varsinkin jo ilman niitä teräviä kommentteja ;D Mun mielestä on kumminkin ihan rohkeeta että uskallan jakaa tän teidän kanssa ja totean, että nyt menee ruokavalio suurennuslasin alle. Ei liian tiukasti, mutta parempaan päin. Herkutteluloman jälkeen täytyy ottaa kumminkin taas vähän tarkemmalla linjalla. Jospa siinä samalla tapahtuisi jotain muutosta kropassa tai vireystilassa? Jäädään odottelemaan tuloksia :)

Mutta nyt ensin kumminkin lomaillaan tämä loma loppuun, sit aletaan taas miettimään arjen huolia. Kivaa loppuviikkoa sinne kaikille, ensiviikolla on mullakin paluu karuun arkeen, ja kirjoitustahtikin varmasti kiristyy :) Palaillaan myöhemmin muissa merkeissä!


Muutama kuva loman syömisistä, kertoo jo ehkä vähän siitä kuinka paljon tarkkailen terveellisyyttä :D Mulla on ihan  älyttömästi ruokakuvia otettuna, täytyy tehä niistä melkeempä oma postauksensa!

22 kommenttia:

  1. Mun mielestä on ihan hyvä, että ruokavalio ei ole liian tiukka ja orjallinen, jos sillä kuitenkin jaksaa hyvin eikä tuu väsyneemmäksi tai liho. Kaikille sopii vähän erilaiset ruokailutavat ja riippuu tietysti ihan liikunnankin määrästä kuinka paljon eri ravintoaineita tarvii. Itse yritän taas lisätä määrää jonkun verran kuitujen ja hiilarien muodossa, koska mun kroppa ei jaksanut liian pieniä määriä sitä ja kyllähän mä paljon liikunkin. En kuitenkaan ala liian tarkasti laskemaan ja kyttäilemään annoksia vaan syön sitä mikä tuntuu ja maistuu hyvältä ja saa mut voimaan hyvin. Ei siihen tarvita taikatemppuja vaan ihan perusruokaa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täyttä asiaa :) Samanlaisista ajatuksista oon kirjoitellut aikaisemmin itsekin, että perusruualla ja maalaisjärjellä mennään. Silti tekis mieli kokeilla vähän tiukempaa linjaa, niin moni, ainakin näin blogien perusteella, kun tuntuu sellasta noudattavan. Kohtuus silti kaikessa!

      Poista
  2. Mun mielestä on hienoa, että otit tämän puheeksi ja "uskalsit" kertoa tämän. Kohtuudella kaikkea, se on minunkin periaatteeni, joskus vähän tiukemmalla linjalla ja toisinaan vähän löysemmällä... tällä mentaliteetilla multa on kuitenkin kadonnut se 27kiloa, että pakkohan mun on jotain tehdä oikein! ;) Toki ravintoaineet ym. vaikuttaa omaan hyvinvointiin sen verran paljon, että kannattaahan se varmasti kokeilla, josko joku muunlainen lähestymistapa parantaisi oloa tai vireyttä... se on mun mielestä kuitenkin jokaisella henk.kohtainen asia mikä toimii ja mikä ei. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on niin ihmisestä kiinni mikä toimii ja mikä ei. Niinkun evellekin tossa jo laitoin, että mielenkiinnosta tekis mieli kokeilla vähän erilaista tapaa. Sithän kokeiltua sen näkee mikä itelle toimii, mikä ei! :)

      Poista
  3. Minustaki oli mukava lukea, etta en oo ainut joka syo valilla ihan miten sattuu vaikka liikunnasta ja ravinnosta oon hyvinkin kiinnostunut! Kaikki aina vaikuttaa syovansa niiiin tervellisesti jatkuvasti, etta alkaa itsea havettaa viikonloppuiset, ja valilla arkiviikonkin herkutteluhetket joita kyllakin ehka turhan paljon on :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja mä veikkaan, että on osittain kyse kans lähdekritiikistä :D Vaikka voihan se olla että useimmat intohimoiset treenaajat ei herkuttele. Mutta aika harva varmaan kirjoitustensa perään edes laittaisi, että "ainiin tänään ostin karkkipussin" ;D Ja niinkun jo todettu, kohtuus kaikessa! :)

      Poista
  4. Oon samaa mieltä Even kanssa ettei kaikkien tarvitse noudattaa tiukkaa ja orjallista ruokavaliota. Jos nykyisellä ruokavaliolla on ihan hyvä olo, niin mitä sitä muuttamaan :) Lisäksi ainakin ne joilla on tiukan linjan ruokavalio tähtäävät yleensä johonkin kisoihin, niin jos ei ole itsellä tavoitteena kuin hyvä olo niin ei liian tiukaksi kannata ruokavaliota vetää.
    Musta tärkeintä on et syö perusterveellisesti ja on hyvä olla :)

    Itsellä on vähän sama ongelma, et vaikka oonkin vege niin aika harvoin tulee kasviksia syötyä x)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niimpä :) Samaa sanoi mun isäni tästä matkasta, että ei mitään järkeä ottaa omia eväitä mukaan tai kiristellä ruuan kanssa näin lyhyttä lomaa (3vko on kumminkin vielä aika pieni osa normaalista arjesta) jos ei ole mitään fitnesskisoja sun muuta tulossa.

      En tiie mikä niissä kasviksissa on niin hankalaa?! :D Yleensä ruualla aina tuppaa unohtumaan ne vihannekset sivusta..heh :D

      Poista
  5. Kylläpä kuulosti ihanalta sun syömiset. Osittain varmaan vaikuttaa myös se, että asut kotona ja siellä aika paljon määritetään ruoka, jota syöt? Vai oonkohan nyt ihan väärässä. Ainakin itellä on tullu monet ruoat ja ainekset tutuksi vasta sitten kun on ite alkanut ostaa kaiken ja joutunut valmistamaan ruoan joka päivä. Tulee ostettua vähän eri juttuja kun mitä esim. kotona oli kuusi henkisen perheen ruokailuissa :)

    Ihailen siltikin sun ajattelua ja on ihanaa, että voit stressittä syödä mitän vain ja osaat ajatella asiat järjellä. Jokainen nainen varmasti haluais syödä just noin, koska sullahan kuitenkin pysyy myös se kohtuu aina mukana ja osaat syödä oikein ja samalla sen mukaan mitä mieli tekee.

    Hyvä Laura, tää oli kiva kirjoitus! =)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No koska mä olen erilaisella ruokavaliolla kuin muut, niin oon itse kokkaillut omat ruokani jo noin 4 vuoden ajan :) Mutta vanhemmathan ne ainekset sinne kaappiin tuo, ja esim. tuo pepsi on just siksi että muut rakastaa sitä niin paljon :D Tuleehan sitä sit välillä otettua kerran kaapista sitä voi ottaa.

      Toi on kyllä totta, että kun ostaa vaan sitä mitä itse haluaa, niin tulee ostettua terveellisempiä juttuja. Muiden herkut ei oo kaapissa houkutuksina :D

      Poista
  6. No kyllähän lomalla saa syödä tarkkailematta sitä, koska harvemmin sitä kumminkaan on vieraassa ruokakulttuurissa, joten mielestäni se olisi haaskausta, jos ei maistelis kaikkea, oli ne sitten terveellistä tai ei :D Eli no hätä!

    Mun mielestä on vaan hyvä olla rehellinen syömisistä. Ei aina tarvitse olla niin tiukka.. kunhan löytää ruokatavat, jotka ovat itselle hyviä ja olo pysyy hyvänä, niin se on tärkeintä. Mun mielestä parasta superfoodia saa suomen metsistä ja mansikkapelloilta :D Ja hei, mulla on pannukakku just uunissa! ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niimpä Hanna! Just tuota kirjoitinkin siinä yhdessä postauksessa aikaisemmin, että kerran kun tänne asti lennetään, niin sit ei olla kranttuja ruuan kanssa :D |
      Koska tällä tyylillä on menty jo useampia vuosia, uskon että tämä on mulle sopiva tapa. Niin kauan kun paino ei ala nousemaan herkutteluista! :D

      Poista
  7. Tää oli hyvä ja rohkee postaus! Juuri tuon takia, kun kaikissa blogeissa hehkutetaan vaan niistä hyvistä ruokailutottumuksista niin helposti syntyy sellainen illuusio että kaikki bloggaajat syö niin super hyvin ja terveellisesti. Mä voin ainakin tunnustaa, että jos joskus menee ruoakilut esim viikon ajaks ihan överiksi niin en mä niitä aina blogiin tunnusta ;)
    Hyvä Laura! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, sitä just tossa eräälle vastasinkin,et aika harvoinhan meidän tulee tänne kirjotettua sitä "ostin karkkipussin" ;) Välillä pitääkin mennä vähän överiksi, liiallinen itsekontrolli ja terveellisyydenkin tavoittelu ei ole hyvästä! :)

      Poista
  8. Ja onks se maitorahka/raejuusto edes niin terveellistä!! SuomalaiSista ehkä... Mun mielestä kannattas myös pyrkiä syömään kehoa kuunnellen! jos jotkut asiat on kamalan kuvottavia ei niitä kannata laittaa suuhun! Itellään esim avokado on sellainen kaikkine terveys vaikutuksineen:). Toki itse esim yritän välttää sokeria(ihan siksi että koukutun siihen tosi vahvasti!)((ja mun lukemien ituhippi tutkimusten mukaan se on aika pahasta:D)) (((uskon tosin myös salaliitto teorioihin ruokaympyröiden suhteen:D)))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Just niin! :) Sokeri on kyllä sellanen mikä taitaa mullakin olla ongelmana :D Se vaan on niin hyväää! :D Mutta käytän kyllä tarpeen tullen mielummin sitä kuin keinotekoisia makeuttajia. (Aina kun itse ostan kokista, sekin on ehdottomasti sitä punasta!) :D

      Poista
  9. Musta on ihanaa lukea tällaista tekstiä. Välillä tuntuu, että ruokavalion noudattaminen (kuten myös treenit) menee kauhean orjalliseksi eikä voida tehdä mitään poikkeuksia ruokavalioon, esim. arkena joku ravintolareissu. Mä en edes usko ettei kenenkään tee mieli joskus jotain herkkua :D Makea ruoka on kuitenkin joskus piiitkä aika sitten todettu turvalliseks syötäväks ja en mä usko että sellaiset mihinkään häviää. Sitäpaitsi, jos kerran syö terveellisesti, niin onko niin hirveää ottaa vaikka edes kerran kuukaudessa esim. yksi pulla tai karkkia? Tuskin.

    Oon ihan samanlainen lomalla sun kanssa, musta on tärkeetä nauttia silloin ruuasta (ei sillä että "rutiiniruuat" ois jotenkin paskanmakuista) ja vähän ottaa eroa juuri niistä arkiruuista. Esimerkiks jotkut salaatit maistuu joka paikassa aika lailla samalta, mutta vertaa esimerkiksi italialaista aitoa pastaa ja sitten jotain Suomen valmispastaa. En mä nää mitään syytä, miksei voi ottaa vähä rennommin lomaillessa, kun kuitenkin heti sen jälkeen voi palata normaaliruotuun.

    Myös liika tiettyjen ruoka-aineiden ylistys ruokavaliossa on ärsyttävää, tuo maitorahkakin tuntuu olevan joku ihme villitys (ei sillä, syön sitä itekin :D).

    On tietysti totta että esim. jokapäiväinen sokerin saanti ei oo hyväks hampaille, mutta jos liikkuu paljon (tai vaikkei liikukaan), voi hyvin ja on terve sekä normaalipainoinen, niin mikäs siinä. Mielenterveyshän (joka sekin on yksi terveyden osa-alue) kärsii jos elää kokoajan pakon vallassa, että "nyt perhana sä et osta sitä yhtä suklaapatukkaa!!".

    Oho, innostuin kirjottaa :D:D Hyvähyvä, ihanaa lukea tällaistakin tekstiä vaihteeksi :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinkuin just jostain lehdestä luin fitnessurheilijan haastattelua, oli siinä nostettu esiin sitaatti: "Kyllä paljon treenaavan kilpaurheilijankin kunto kestää yhden korvapuustin viikossa" ja luotan tohon aika lailla. Niinkun jo useempaan otteeseen todettu, kohtuus kaikessa! :)

      Mä halusinkin kirjoittaa tästä aiheesta teille siksi, että uskon et suurin osa lukijoista on kumminkin samanlaisia kuin minä. Harva dieettaa joitain kisoja varten tms, suurin osa liikkuu harrastuksen ja hyvän olon vuoksi. Että samanlaisia inhimillisiä ihmisiä sitä ollaan täällä ruudun takanakin! :)

      Poista
  10. Mun mielestä sun asenne syömiseen kuulostaa ihan fiksulta. Eiköhän se kroppa tosiaan aika pitkälti kerro, minkälainen ruoka on hyväksi tai ei. :) Sitä paitsi se on lohdullista tietää, ettei treenibloggaajakaan syö ns. täydellisesti, vaan sallii silloin tällöin herkkujakin itselleen. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niimpä, just näin! Toi on se, mitä yritinkin tällä kirjoituksella kertoa ja hakea :)

      Poista
  11. Anonyymi1/05/2013

    Kiitos hyvästä avautumisesta! Mun mielestä olet rennolla ruokavaliollasi paljon parempi esimerkki muille treenaajille kuin moni muu. Välillä tuntuu unohtuvan, että nälkäänhän sitä ruokaa syödään. Elimistö toimii normaalisti, kun vatsa kertoo, milloin pitää syödä ja kuinka paljon. Eli ideaalitilanteessa elimistö osaa kyllä suhteuttaa energian tarpeen kulutukseen, eikä silloin tarvitse erityisemmin vahtia, mitä suuhunsa panee. Tämän päivän yltäkylläisessä maailmassa, jossa ei enää syödä vain nälkään, tämä taito on vain monelta unohtunut.

    Tietenkin laatuun voi olla ihan hyvä hieman kiinnittää huomiota, että tulisi ainakin syötyä kasviksia se puoli kiloa päivässä :)

    -Suvi

    VastaaPoista
  12. Todellakin lomailet etkä stressaa nyt ruoasta:) kyllä se siitä! Ja jos TERVEELLISYYDESTÄ puhutaan niin eikö se oo ihan tervettä herkutellakin? On!:) ainainen ruoan kyttääminen on sairasta ja kaukana terveellisyydestä. Ja yksi mitä en oo ikinä ymmärtänyt on toi kalorien laskenta - mielestäni turhaa, jos syö säännöllisesti ja terveellisesti. Kyllä kroppa tietää aika hyvin, mistä ihminen voi hyvin, ja antaa merkkejä... :)

    VastaaPoista

© Laura Annika 2019. Sisällön tarjoaa Blogger.
Theme Designed By Hello Manhattan
© Laura Annika