Slider

Ääni ja verbaliikka ohjaajan työvälineinä

12/02/2013






Törmäsin tähän aiheeseen taas pari viikkoa sitten lähemmin, kun eräässä cardio-ohjauksessani ensimmäisellä puolikkaalla mikki ei toiminut ollenkaan. Ennen tunnin alkua tsekatessani se vielä meni päälle, mutta alkulämpän alkaessa ei enää tapahtunutkaan mitään. Vaihtelin pattereita ja kokeilin kolmea eri mikkipantaa- ei siltikään mitään. Siinä vaiheessa kirosin mielessäni että ei helv.., siinä menisi tämänkin tunnin fiilikset, sillä huutaen ei viitsi juuri ylimääräistä ohjeistaa.

Erityisesti spinningtunnilla tunnelman luominen ja liikkeiden demonstroiminen satulasta käsin on nonverbaalisti melko hankalaa. No, mutta eihän siinä muukaan auta, kun vaihtoehtoja ei ole: jos tekniikka ei toimi niin se ei vaan toimi. Puolivälissä palautuksen aikana vaihtelin taas mikkipantoja, ja yhtäkkiä kovan vinkaisun jälkeen yksi lähti kuin lähtikin toimimaan moitteettomasti. Toisen puolikkaan sain sitten edes vedettyä äänellä ja tunnelmaakin luoden. Silti oli ääni käheänä jo siitä puolen tunnin huutelusta. Tästä sainkin ajatuksen tähän postaukseen, josta en ole aikaisemmin tainnutkaan sen kummemmin blogissa puhua: äänestä ja verbaliikasta ohjaajan työvälineenä.

Aika hankala on miettiä jumppatuntia, jossa ohjaaja ei ohjeistaisi liikkeitä, tekniikkaa, tulevia kappaleita ja tunnin rakenneta äänen avulla. Äänellä saa luotua myös tunnelmaa: kovemmissa kappaleissa voi ohjeistaa vähän napakammin ja kovemmalla volyymilla, palautteluissa ja rauhallisemmissa biiseissä taas tavallisella puheäänellä. Mulla itselläni ohjaustyyli on aika tiukka, ja ääni sen mukainen: yleensä viimeisissä sykehuipuissa mennään tsempit ihan huutaen. Huonoa sanaa en ole kuitenkaan koskaan tyylistäni saanut, joten ehkä mä sitten teen jotain oikein.






Oman ohjaustyylin löytämisessä menee joillakin pitempään, toisilla vähemmän aikaa. Omana tavoitteenani on ollut aina alusta alkaen se, että haluan pitää ns. "siviili-Lauran" ja ohjaajalauran mahdollisimman lähellä toisiaan: joillakin ohjaajilla ääni ja olemus muuttuu mikin päälle napsauttaessa meinaan niin hurjasti, että se tuntuu ihan hassulta. Tähän olen aina koettanutkin kiinnittää erityistä huomiota, jotta pysyisin mahdollisimman samana tyyppinä, poljin sitten siellä edessä tai asiakkaiden seassa. Tällöin asiakkaatkin saavat musta uskottavamman, mutta samalla myös samaistuttavamman kuvan.


Verbaliikka tunneilla on ihan oma lajinsa, jonka oppiminen tosiaan vaatii aikaa ja kokemusta. Omaan tyyliin sopivimmat tsemppilauseet ja ohjeistamistyylit löytää vain kokeilemalla. Tärkein neuvo on ehkä se, että koskaan ei kannata matkia muita, tai kokeilla toistaa samoja maneereita kuin jonkun toisen ohjaajan on kuullut käyttävän: se ensinäkin paistaa läpi, ja toisekseen ei kehitä sitä omaa persoonaa ohjaajana. Sanavalintojen lisäksi kannattaa miettiä intonaatiota, joka saattaa usein jäädä tiedostamattomaksi: onko kaikissa lauseissa nouseva intonaatio, vai onko puhe tasaista? Itse yritän päästä irti juuri tuosta ns. ohjeistavasta tyylistä, jossa jokaisen lauseen intonaatio on nouseva, ja saada väliin enemmän myös tavallista höpöttelyä ja spiikkejä. 


Summa summarum: äänenkäyttö on yhtä persoonallinen kuin jokainen ohjaajakin. Jokaisella on ne omat tapansa jotka on todennut toimivimmaksi, ja ne voi löytää ainoastaan kokeilemalla, kysymällä ja ottamalla palautetta vastaan. Itsekin sitä välillä ohjaajana toivoisi, että saisi enemmän rakentavaa kritiikkiä: silloin ainoastaan pystyy kehittämään itseään enemmän asiakkaiden toiveiden mukaiseksi. Jokaiselta ohjaajalta meinaan varmasti löytyy niitä maneereja, joita toistaa tiedostamattaan, ja jotka saattavat olla melko ärsyttäviäkin. :D Siksi esim. tunnin videoiminen saattaa paljastaa näitä juttuja ohjaajalle itselleen. 



Tähän postauksen perään haluaisinkin kysäistä ihan mielenkiinnosta teiltä lukijoilta, että viekö tollaiset teknikkaongelmat mielestänne tunnin fiiliksen? Tai kuinka tärkeitä ne ohjaajan spiikit teille ovat, pakollisten ohjeistusten lisäksi?

18 kommenttia:

  1. Toki ohjaajan ohjeistus on tärkeää, mutta jos tiedän mitä teen (eli tunnen ohjelman) niin itse en välttämättä kaipaa ohjeita. Esim Sh'bamissakin jos vaan on tilaa ympärillä saatan antaa mennä silmät kiinni ja tunteella ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla on koreografisilla tunneilla sama. Usein jamissa ei juuri ohjeita saadakaan, vaan keskitytään luukuttamaan musaa täysillä ja fiilistelemään- kaikki kun osaa ohjelman unissaankin!

      Poista
  2. Todella asiaa puhut! (: Nimittäin, mää oon huomannut että ainakin itelle sillä tavalla millä ohjaaja puhuu, ohjeistaa ja tsemppaa niin on iso merkitys itse tunnin mielekkyyteen. Sitä itsekin menee kunnon pumppiin, jos ohjaaja osaa sanoa just "oikeat" tsemppaukset oikeaan aikaan.
    Ja mulla on henkilökohtasesti sillä lailla että jos tiedän, että joku tietty ohjaaja on ohjaamassa tuntia niin jätän menemättä. Ihan vaan sen takia että heidän ohjaamista tunneista en tunnu saavan tarpeeksi irti.

    Sitten on just niitä ohjaajia joilla on just se oma vahva persoona myös tunneillakin ja se kyllä näkyy ohjauksessakin. (: Ihan yks mun lemppareista on sellanen miespuolinen ohjaaja, joka tosiaankin huutaa raskaimmilla työosuuksilla kurkkusuorana ja päästelee sammakoitakin välillä suusta. :D Mua tuo ei yhtään haittaa, vaan itse just henkilökohtasesti tykkään "tiukoista" ohjaajista. =) Vaikka toki tunnilla tekisi mieli huutaa ohjaajalle että nyt suu tukkoon, mutta jälkeenpäin sitä vaan naureskellaan ohjaajan lentäville lausahduksille. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Just näin, samoilla linjoilla! :D Itsellä on aina toimineet myös ne tiukat ohjaajat, joiden kanssa mennään kaikki tai ei mitään-asentella, tällainen itseni rääkkääjä kun olen.. :D En saa itestäni kaikkea irti sellaisessa "tehkää fiiliksenne mukaan" ohjauksessa, vaikka jollekin sekin toki varmasti sopii.

      Poista
  3. Joskus ennen ehkä vei fiilistä, mutta ei enää nykyään juurikaan. Tietty on kivempaa jos mikki toimii ja ohjaaja pystyy puhumaan ja ohjeistamaan enemmän, mut pärjään vähäisemmälläkin ohjauksella :) Varsinkin siinä vaihees ku ohjelmat on jo tuttuja, niin saatan muutenkin vaipuu omaan maailmaan ja tuijottaa vaan sitä omaa tekemistä :D Spiikkeihin en ehkä kiinnitä kovin paljon huomiota. Ehkä vaan sillon, jos niissä on jotain sellasta, joka ärsyttää mua oikeesti. Tosin harvoin sellasta on muutenkaa tullu vastaan. Sanotaanko, et mun mielestä on kivaa et meille jumppaajille puhutaan. Välillä voi olla toki hiljaakin, mut se on ahdistavaa, jos koko tunti mennään täydes hiljaisuudes. Kerran oon ollu sellasel tunnil, en mee toista kertaa. Ehkä kaikkeen on aina vastaus se kultainen keskitie ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. LesMillseissä on tosiaan se, että monet asiakkaat oppii ohjelmat hyvinkin ulkoa siinä 3kk aikana, sillon ei juuri ohjeistuksia kaipaa :) Ja tosiaan täysin hiljainen tunti olis painostava- itsellä ei oo sellaista tullut vielä koskaan kyllä kohdalle!

      Poista
  4. Riippuu aina vähän ohjaajasta, tunnista ja omasta fiiliksestä miten puhelias ohjaajan olis hyvä olla. Välillä toivoo että oo nyt hiljaa, mutta joidenkin kohdalla (esim sun hehee!) toivoo just sitä et olis välispiikkejä jotka loisi sitä oloa ettei ohjaaja ole muiden yläpuolella ja pakosta vaan siellä hoitamassa velvollisuuksia. Välillä kun vedetään ihan oman jaksamisen ja pimeyden rajoilla niin ei oikein oo mitään väliä mitä ohjaaja sanoo kun ei aivot pysty enää käsittelemään sitä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niimpä! Ja haha, kiitoksia :D Mä en yleensä mielestäni kauheesti turhia löpise, mutten ole hiljaakaan. Ehkä tässä just pätee tuo minen mainitsema kultainen keskitie!

      Poista
  5. Anonyymi12/02/2013

    Riippuu tunnista. Spinningissä joo mikki mukana kun ei siinä voi ohjeistaa oikein muuten tai no pystyy toki mut vaikeammin. Itse ohjaan niin paljon eri tunteja, että spinningissä tiedän mikin olevan tärkeä :) tanssitunneilla esim shbamissa ei tarvisi mikkiä käytännössä ollenkaan, varsinkin jos ohjaaja ei osaa olla hiljaa. Zumbassa en mikkiä käytä ikinä enkä siitä oo koskaan saanu huonoa palautetta - päin vastoin ihmiset kiittää kun saavat kuunnella musiikkia eikä tarvi ohjaajan hölötystä kuunnella!
    Tunnilta ei mee fiilistä vaikka mikki ei toimi jos ohjaaja osaa asiansa! Ei sitä tarvi edes välttämättä huutaa kauheasti musiikin yli, siksi meillä on esimerkiksi kädet apuna (;

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Spinussa tosiaan mikki on tärkeä, sillä eipä niitä liikkeitä muuten oikein saa demonstroitua. Lisäyksiä olen näyttänyt käsimerkein, samoin seisten polkemista tms, mut aika hankalaahan se on..
      Tästä ollaan niin montaa mieltä- itse en taas tykkää jos ohjaajalla ei ole mikkiä tunnilla. Ääni kuullostaa mun mielestä miellyttävämmältä mikin kautta kun ilman :D Mut jokainen tosiaan tekee niinkuin parhaaksi (tunnin tyylistä riippuen) näkee!

      Poista
    2. Anonyymi12/05/2013

      Ääni joo kuulostaa paremmalta mutta tässä tarkotinkin ettei käytä ääntä vaan niitä muita keinoja ohjata :) esim Zumba on todella rasittavaa jos ohjaajalla on mikki tai hän ylipäänsä tunnin aikana puhuu! Mielummin antaa musiikille tilaa, on hiljaa ja näyttää käsillä, ilmeillä, eleillä liikkeitä! Samalla asiakkaat saavat haastetta - ja joutuvat kuuntelemaan sitä musiikkia! Tästä siis olen saanut niin paljon hyvää palautetta etten voisi edes kuvitella puhuvani Zumba tunnilla! Ja siksi en käy ikinä Zumbissa joissa ohjaaja puhuu (:

      Poista
  6. Itelle ainaki bodycombat-tunneilla ohjaajan tsempeillä on tosi kova vaikutus!! Sillon ku tuntuu, ettei ite enää jaksa ja ohjaaja huutaa et toi oli vast 80% ni, nii kyllä siit saa ihan uutta potkuu! Rauhallisemmilla tunneilla ei niin välii, mut sillon ku haluu antaa kaikkensa, niin ohjaaja vaikuttaa tosi paljon! Ite ainaki tarviin vähä perseellepotkijaa :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näinpä! Combat on myös yks niistä tunneista, joissa aika paljon tunnelmasta luodaan mielikuvilla, ja niitähän ohjaaja antaa puheen kautta asiakkaalle. Yleensä sellanen yleistys voitais sanoa, että sopiva perseellepotkiminen tehoaa asiakkaaseen kuin asiakkaaseen :D Varovainen täytyy silti olla, koska jotkut saattaa ottaa niistä itseensä.

      Poista
  7. Anonyymi12/03/2013

    Kyllä ohjeet oikean suorituksen ohjaamiseksi ovat tärkeitä, mutta sellainen haukkuva "kannustus" ei ole kivaa. "ETKÖ PAREMPAAN PYSTY!!! JAKSAA JAKSAA!!" tuntuu pahalta. Enemmän kehuva kannustus toimii. Myöskin jatkuva hokeminen ärsyttää. Esim "vielä lyötyy sieltä voimia, vielä löytyy, löytyykö vielä..." yms.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, tähän mäkin olen törmännyt joskus aikaisemmin: joillain ohjaajilla kaikki "tsempit" saattaa olla negatiivissävytteisiä, onko se sit se paras tapa ohjeistaa?
      Mun mielestä parasta on tsempata positiivisen energian kautta, tyyliin "taistele loppuun asti, minuutti on lyhyt aika sä jaksat kyllä ihan varmasti!" ja jos joskus haluaa vähän käyttää tuota toista sävyä niin tekee sen sit huumorin kautta, esimerkiksi kysyen että "oletkohan ihan varma et tossa on kaikki mitä lähtee?". Nämä on ainakin todettu toimiviksi!

      Poista
  8. Kiitos tästä postauksesta, oli oikeasti hyödyllinen, kun tavoitteena on päästä itsekin vielä ohjailemaan tunteja :) Mun mielestä tunnin fiilis ei todellakaan mene, vaikka mikki ei toimiskaan! Kunhan ohjaaja saa ohjeistettua tunnin, ei mikin puuttuminen ole iso ongelma :)
    Tossa ylempänä joku oli maininnut ohjaajista, joiden "kannustus" on aina negatiivissävytteistä, ja hämmennyin vähän, koska ite en ole koskaan törmännyt tuollaisiin ohjaajiin. Melkeen voisin sanoa, että jos eksyisin joskus tuollaisen ohjaajan tunnille, en kyllä menis uudestaan. Positiiviset tsempit auttaa aina tunnilla jaksamaan ja puskemaan vielä kovempaa, ja voin vaan kuvitella että negatiiviset kommentit tekis kyllä ryhmäliikunnassa täysin päinvastaista.

    Ja muuten niistä ohjaajien maneereista, itelläkin tulee aina välillä huomattua ohjaajilla tiettyjä toistuvia lauseita/äänenpainoja/lausumistapoja, ja ne voi kyllä olla ärsyttäviäkin, mutta ite pidän niitä jostain syystä ihan parhaina :D Just tässä lähipäivinä naureskelin, kun yhdellä ohjaajalla on tapana sanoa spinningissä tietyllä äänensävyllä ja -painolla: "ja sittenn llisätään vastuksii-aa!", ja mua ainoastaan piristää se aivan käsittämättömän paljon :D Mutta varmasti jotakuta myös ärsyttää tuollaiset toistuvat lausahdukset!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla et tästä oli apua, ja kiitos kivasta pitkästä kommentistasi!! :)

      Tosiaan, mä en ole tuota puolta maneereista tajunnutkaan ajatella :D Nehän voi olla myös niitä juttuja, millä ohjaajat erottaa toisistaan: kaikilla on vähän niitä omia "hokemia" mitä tulee käytettyä viikosta toiseen. Ehkä siis niissäkin on puolensa! ;)

      Ja sulle jos tavoitteena on päästä ohjaamaan sanon vain, että rohkeasti tartu haasteeseen ja toteuta unelmasi! Multakin löytyy täältä monia postauksia joissa ruoditaan aihetta, ja aina saa kysyä jos jotain tulee mieleen!

      Poista
    2. Joo, ite kyllä koen, että hokemat tekee ohjaajista omanlaisiaan ja on tavallaan osa sitä ohjaustyyliä!

      Ja hei kiitos hurjan paljon kannustuksesta!! :) Mua on pitkään hidastanut se, että oon kyseenalaistanut todella paljon, onko juuri minusta ohjaajaksi, ja ennen kaikkea että olenko luonteeltani ollenkaan oikeanlainen siihen hommaan. Siksi mua kiinnostaiskin tietää sun näkemyksesi siihen, millanen ohjaajan ”täytyy” olla luonteeltaan, ja mitä tarvii ollakseen hyvä ohjaaja? Riittääkö järkyttävän suuri rakkaus ryhmäliikuntaa kohtaan, vai onko parhaat ohjaajat aina niitä kaikkein räväkimpiä tyyppejä? Voi kuulostaa tyhmiltäkin kysymyksiltä, mutta nää on juttuja, joita oon miettinyt itsekseni ja joihin ois tosi kiva kuulla sun mielipiteesi! :)

      Poista

© Laura Annika 2019. Sisällön tarjoaa Blogger.
Theme Designed By Hello Manhattan
© Laura Annika