Slider

Vuosi ohjaamista takana.

9/10/2013





Tämä postaus tulee nyt hieman myöhässä 'virallisesta', mutta ei se mitään. Tosiaan lauantaina tuli tasan vuosi siitä kuluneeksi, kun sain oman vakkarituntini treenikalenteriimme. Kirjoitinkin viikonloppuna fb:hen kiteytetysti ajatuksia asiasta, tässä postauksessa ajattelin ruotia aihetta hieman syvemmin. Varmasti täälläkin on monia jotka salaa haaveilevat ohjaajan urasta tai ovatkin jo ohjaajia. Alla pohdintoja pidemmin siitä, miten mä päädyin ohjaajaksi ja mitä se on mun elämääni tuonut lisää kuluneen vuoden aikana. Tämä vuosi ohjaajana on ollut todella kehittävä, kasvattava ja silmiä avaava. Näitä ajatuksia haluaisin jakaa myös teille lukijoille, ja rohkaista samasta hommasta haaveilevia treenaajia toteuttamaan unelmansa. Mäkin sen vain omia jumppaohjaajia katsoessani päätin, että mustahan tulee vielä jonain päivänä ohjaaja. Kaksi vuotta ja lukemattomia pohdintoja ja rohkaisuja myöhemmin pidin näytetuntini- ja olin päässyt haaveitteni kanssa alkuun.




Ajatus ohjaajan hommasta sai alkunsa jo silloin, kun salittelua oli mulla vasta 1,5-2 vuotta takana. Silloin siitä luultavasti ensimmäisen kerran omille ohjaajillenikin mainitsin. Haave tuntui kuitenkin vielä tosi kaukaiselta, enkä oikeastaan tehnyt mitään sen kummempaa sen eteen. Nautin tunneista ja jumppasin kovaa vauhtia, kymmenisen tuntia viikossa. Periaatteessa tuon ajanhan keräsin vaikutteita ja hain sitä, mitkä tunnit ovat mun vahvuuksiani. Spinningissä aloin käymään vähän myöhemmin vasta ja tajusin, että täähän vois olla se mun juttuni, mistä ohjaaminen voisi olla jopa helppo aloittaa. Muut lempparitunnit kun sattuvat kaikki olemaan LesMillsejä, eikä siis todellekaan helpoimmasta päästä aloittelevalle ohjaajalle.

Spinningohjelmia aloin tehdä itselleni vasta noin vajaa vuosi ennen ohjaajanuran alkua. Kävin niitä välillä itsekseni salissa polkemassa, muuten kävin asiakkaana muiden tunneilla. Ohjaajanhaaveistani olin edelleen puhunut paljon salin muille ohjaajille, ja kokoajan, ajan myötä tuntui haave vain vahvistuvan entisestään.
Keväällä 2012 kun olin hakenut muihinkin töihin salillemme, kysyttiin multa samalla että haluaisinko vetää näytetunnin spinningistä. Kesällä sen sitten vedin puolitäydelle salille, aivan jäätävän jännityksen saattelemana! Siinä vaiheessa kun pyörän päälle pääsi ja mikki napsautettiin päälle, jännitys kuitenkin katosi ja tunti meni uskomattoman hyvin. Olinhan mä yksittäisiä ohjauksia vedellyt lattiatunneista jo ennen tätä, mutta maksaville asiakkaille tuo spinu oli ensimmäinen ohjaukseni ikinä. Ja mä sain sen paikan- olin päässyt toteuttamaan haavettani.



Varsinkaan alkuun ei homma ollut helppoa, kuten arvata saattaa. Vaikka paikka tuttu olikin, tuli kaikki ohjaajan työhön liittyvät jutut mulle uusina: tekniikan käyttö, valot, musiikit ja niiden miksaaminen sekä temmotus jne.. Lisäksi tietenkin ohjaaminen itsessään. Omaa ohjaajaidentiteettiä ei vielä ollut päässyt muodostumaan ja toki uutena ohjaajana olin vähän varovainen siitä, miten lähden persoonaani toteuttamaan siellä edessä. Pikkuhiljaa kun vakkari asiakaskunta on muodostunut ja mun tuntityyppini on vakioitunut, oon päässyt tuomaan omaa persoonaanikin ohjajaana enemmän esiin. Vaikutteita varmasti alitajuisesti on otettuna omilta lempiohjaajilta, mutta lopullisen kokonaisuuden oon menneen vuoden kokemuksista ja palautteesta koonnut aivan itse.

Oon tosi tyytyväinen itseeni ohjaajana tällä hetkellä, voin sen myöntää ihan rehellisesti häpeilemättä ollenkaan. Oon pystynyt luomaan sellaisen cardiotuntikonseptin, joka on sopivan haastava ja on saanut asiakkailtakin paljon positiivista palautetta. Musiikin ja tekniikoiden kanssa oon löytänyt sen mikä toimii, ja mitä voi hieman aina muokkailla ohjelmasta riippuen. Omaa persoonaani uskallan tuoda ohjatessa esille, auktoriteettiongelmia ei ole sattunut eteen, vaikka 17-vuotias tyttö aikuisille siellä edessä huutaakin ;D!

Kaikista suurin asia kuitenkin, jonka menneen vuoden aikana olen ohjatessa päässyt kokemaan on asiakaskunta. Heitä vartenhan tätä hommaa yksinkertaisesti tehdään. Saan olla auttamassa ihmisiä ylittämään omia epämukavuusrajojaan, haastamaan ja onnistumaan. Ja ei sitä tunnetta voita mikään, kun salista lähtee tunnin jälkeen iloisia naamoja tai joku tulee erityisesti kiittämään siitä, kuinka juuri tämä spinningtunti on jokaisen viikon kohokohtia. Se juttu jota aikaisemmin teki ainoastaan itselleen intohimoisesti, saa sitä nyt jakaa myös muille. Uskonkin, että ohjaajan työssä pärjäävät ne, jotka eivät ajattele hommaa niinkään työnä. Itsekin aikanaan mietin, että voisin tehdä ohjaamista jopa ilman palkkaa. Sillon hommassa on mukana oikeita motiiveja, ja se varmasti näkyy myös lopputuloksessa. 

Tästä jatketaan toista vuotta eteenpäin, uusia juttuja kohden, samalla vanhaa säilyttäen. Ainakin varmaa on, että tänä vuonna mennään vielä kovempaa, korkealta ja suuremmalla energialla! Tervetuloa mukaan vaan joka ikiselle teistä! <3


13 kommenttia:

  1. Mahtavaa Laura! Oot tehnyt unelmistas totta :)

    Sulle olis haaste mun blogissa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kävinkin vastaamassa siihen sun postaukseesi jo eilen: Haaste vastaanotettu! ;)

      Poista
  2. Kiva postaus, ihanaa että oot päässyt toteuttamaan haavettasi ja kaikki on mennyt hyvin! <3 Ennen kaikkea huippu juttu että asiakaskuntaakin on kertynyt, se on merkki siitä että taitoa mimmiltä löytyy!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yks suurimpia ja merkittävimpiä asioita mulle on se, että nään samojen ihmisten palaavan tunnille viikosta toiseen. Se kertoo siitä että ainakin joku tykkää, toivottavasti! :D

      Poista
  3. Mahtavaa lukea, että sun haavees on toteutunut :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon aina uskonut siihen, että jokainen pystyy haluamiinsa juttuihin kunhan vaan haluaa oikeasti. Tässä yksi todiste siitä! :)

      Poista
  4. Anonyymi9/10/2013

    Oli ihan ku oisin voinu ite tän tekstin olla kirjottanut. Paitsi ettei mulla oo ohjaaja kokemusta vasta ku muutama kuukausi, mutta silti se tuntuu niin omalta ku voivaan tuntua. Mulla oli kans smaoin, et oisin voinu tehä ihan hyvin ilman palkkaa, koska ekakertalaiselle se kokemuksen saaminen on niin tärkeetä! Ja ei oo kyllä parempaa, ku asiakkaat tulee tunnin jälkeen kiittämään, tuntuu että oon loppupäivän yhtä hymyä vaa=)

    Kiva muutenki ku jaoit kokemuksia ja tunteitas, ois kyl niin kiva päästä joskus sun tunnille! Ja ihan varmasti susta ois vuoden ohjaamisen ja monien vuosien jälkee mahollisuutta niille LM tunneillekki! Voisko se ollu nyt sun seuraava etappi? ;) Mut tsemia jatkoon!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tulehan ihmeessä mun tunnilleni jos pk- seudun alueella pyörit! :) S-postilla voin heitellä tarkempia tietoja jos kiinnostaa.
      LesMillsejä oon kuule pohtinut niin pääni puhki että huhhuh! :D Ne olisi mun suurin haasteeni tällä hetkellä ja niihin periaatteessa mun ohjaaminen on aina tähdännyt. Aloittelijalle ne koulutukset voi vaan olla aika hankalia. Ehkä nyt pikkuhiljaa, ohjauskokemuksen kerryttyä saisin itteni ensin ohjaamaan jotain muuta lattiatuntia ja sitten LM-lisenssiäkin jahtaamaan. Never say never!

      Poista
  5. Jaan niin samoja fiiliksiä tuosta ohjauksen aloittamisesta ja fiiliksistä kun sä :) Nyt kun oon menossa itsekin spinningkoulutukseen niin oon paljon miettiny näitä sun kirjoittamia juttuja sen ohjaamisesta ja muistellut sun ohjausuran aloittamista, oon nimittäin alkanut seuraamaan sun blogia joskus silloin kun olit just suorittanu tuon näytetunnin :) Kiva kuulla lisää tälläisiä kokemuksia miten nopeesti on kehittynyt, oma ohjausidentiteetti muodostunut ja oma asiakaskunta jo syntynyt :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirjoittelehan sit blogiinkin ajatuksia sieltä koulutuksesta, mielelläni lukisin niitä! Mullahan ei siis ole alla mitään spinningaiheista koulutusta, vaan kokemuksella ja muiden ohjaajien ohjeilla oon muodostanut kokonaan ton oman tuntikonseptini. Mahtavaa saada lisää spinuohjaajia blogikaveripiiriin!

      Poista
  6. Onnea vuoden mittaisesta ohjaajataipeleesta! Tuli hyvään saumaan tää postaus, kun mulla on lauantaina meidän salilla rekrytointitapahtuma. Oon myös hakenut ohjaamaan spinua, joten saa nähdä, miten käy. Toivottavasti menee hyvin. :) Tästä sain ainakin ekstramotivaatiota, kiitos siitä! /Maria

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia! :) Mukava kuulla että postauksesta oli sulle apua ja hurjasti tsemppiä lauantaille! Hermot kasassa, rennolla fiiliksellä ja päästät oman persoonasi peliin niin kyllä se siitä :)!

      Poista
  7. Anonyymi3/31/2014

    moikka! oli ihan pakko tulla kommentoimaan tähän postaukseen, koska samaistun suhun tän luettua niin paljon haha:D Olen myös käynyt omalla salillani parisen vuotta ja sain aikaseksi vihdoin lähettää työhakemusta ja pääsin haastatteluun spinning ohjaajan paikkaa varten. On tosi sekasortoset fiilikset, kun oon niin ilonen ja samalla jännittää aivan hirveästi lyhyen näytetunnin pitäminen! Olen itse kanssa vasta 18 vuotias ja tuntuu, että se nuoruus ja epävarmuus paistaa sitten sieltä lavalta. Sun blogia lukiessa sai kyllä hurjasti vinkkejä ja jatka samaa rataa!:)

    VastaaPoista

© Laura Annika 2019. Sisällön tarjoaa Blogger.
Theme Designed By Hello Manhattan
© Laura Annika