Slider

Testissä BodyBalance

6/17/2014



"Les Mills BODYBALANCE™ on lempeä yhdistelmä joogaa, tai chi:ta ja pilatesta ja se auttaa keskittymään ja rauhoittumaan. Keskittymisen, hengityksen ja tarkoin valittujen liikeyhdistelmien kautta kehitetään voimaa, tasapainoa ja liikkuvuutta miellyttävän musiikin tahtiin. Yhdistelmä eri tekniikoita ja liikkeitä tarjoaa fyysisen treenin sekä sisäistä tasapainoa ja harmoniaa."






Tänään meidän salillemme ilmestyi ensi kertaa kauan odotettu uutuustunti, nimittäin BodyBalance. Itse tällaisena duracellina olen aina ollut hyvin nihkeä kehonhuoltotunneille tai joogaan menijä. Nyt kuitenkin päätin kokeilla, koska kaikki muutkin tuntikalenterimme tunnit olen käynyt testaamassa ja joku lempeämpi laji tekisi varmasti myös munkin kropalleni säännöllisesti hyvää. 

Tunnin rakenne meni jotakuinkin niin, että ensin tehtiin alkulämmöt parin tai chi-sarjan toistoilla, siihen perään aurinkotervehdykset, sitten voimaliikkeitä, tasapainoliikkeitä, venytyksiä ja lopun ihana meditaatio/loppurentoutus. Aurinkotervehdykset olivatkin mulle tuttuja jonkin verran jooganneena, samoin combatissa on hieman tullut tai chi:hin tutustuttua. Tasapainoliikkeet olivatkin tämän tunnin parasta antia mulle- en olekaan huomannut kuinka toispuoleinen olen! Vasen jalka tukena kaikki sujuu kuin leikki, mutta oikealla hyvä että pysyin pystyssä kaatumatta. Siitä löytyi siis mulle kehityksen paikka ja oikea heikko kohta.

Venytykset ja liikesarjat olivat ihanan verkkaisia, mutta samalla vahvistavia ja palauttavia. Hengitystä korostettiin koko tunnin ajan, joka on hyvä sillä usein se unohtuu ja jää pinnalliseksi. Venytyksissä keskityttiin pitkälti alavartalon suuriin lihasryhmiin, ylävartaloa avattiin liikesarjoissa lähinnä dynaamisesti.

Lopun rentoutus/meditaatiohetki oli mulle erityisen mukava, sillä tiedän miten käyttää mm. mindfullnesstekniikoita. Sen tarkemmin ohjaajat eivät keskittyneet ohjaamaan meditointiin, vaan aika lailla maattiin hiljaa. Itse kuitenkin tein tuon 7 minuutin ajan hengitysharjoituksia ja kehon rentoutusta. Lopussa olikin ihanan raukea olo, täysin eri tavalla kuin kovaa ja korkealta vedetyn jumppatunnin jälkeen. Tätä mun kehoni selvästi kaipaa vaihtelun ja monipuolisuuden säilyttämiseksi- jonka takia taisinkin rakastua lajiin täysin.


6 kommenttia:

  1. Itsekin pitäis oppia huoltamaan tätä kroppaa vähän enemmän kun tulee niin paljon tehtyä pelkkää lihaskuntoa että huoltaminen jää aivan liian vähäiseksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa muistaa sitäkin tosiaan tehdä kaiken muun ohessa. :)

      Poista
  2. Balance on miunkin suosikki, vaikka oonkin tehotreenien ystävä ja jooga tai pilates ei innosta sitten yhtään. Jotenkin balancessa on reippaampi tahti ja ihanat musiikit! Sitä kaipaan eniten aina kun oon Helsingissä. Onneks koko kesän saa kotisalilla nauttia balancesta :) Varmasti toivottu uutuus teidänkin salilla!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo reippaampi tahti on varmaankin myös syy siihen miksi mä tykkäsin. Myöskään kaikki kappaleet ei ollut sellaista meditaatiopimputusta mitä ajattelin alkuun :D Ainakin eilinen tunti oli melkein täynnä!

      Poista
  3. Oon ite kanssa kokeillut Balancea ja rakastuin kyllä heti! Eipä tarvitse erikseen käydä joogassa ja venyttelytunnilla, kun tossa saa vähän molempia. Samanlainen duracell-pupu täälläkin ilmottautuu, mutta Balance on kyllä löytänyt tiensä mun treeniohjelmaan. Tunnilta lähtiessä on vaan yksinkertasesti aina niin ihana, onnellinen, terve ja levollinen olo :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niimpä, venyttelyt jooga ja tasapaino/kordinaatioharjoitteet tulee kaikki hoidettua samassa. Monipuolisuudesta kun tykkään on tämä toivottu lisä :)

      Poista

© Laura Annika 2019. Sisällön tarjoaa Blogger.
Theme Designed By Hello Manhattan
© Laura Annika