Slider

Kylmiä väreitä juoksulenkillä

4/21/2013



Tämän kevään ensimmäiset juoksulenkit on nyt tehty. Aikaisemmin oon vain ottanut vähän tuntumaa lumen ja jään peittämään maahan, mutta nyt uskaltauduin ihan sille perinteiselle reitilleni juoksemaan kuuden kilsan lenkin. Ja ihme kyllä, vaikka en juoksun kannattaja saatika harrastaja oikeastaan olekaan, taas löysin sen flowfiiliksen lenkiltä ja aamujumpista huolimatta kulki loppuun saakka. Otsikko ei siis viittaa siihen että olisi ollut liian vähän päällä, vaan oikeasti sain kylmiä väreitä siitä, miten mahtava fiilis mula juostessa oli ja kuinka hyvät biisit ja laskeva aurinko boostasivat mun jalkoihini lisää vauhtia.

Oon tehnyt itselleni intervallityyppisen soittolistan iPodiin, jota lenkeillä käytän. Alkuun kuuluu reipasta kävelyä ja siitä hölkkäilyyn lähtö. Siitä sitten siirrytään juoksemaan n. 7-10 minuutin pätkä ja välissä lasken sykettä parin minuutin ajan. Mun juoksukuntoni on aika huono, mutta tavoitteena onkin pitää se sellaisena keskitasoisena ja sellaisena, että sen HMR:n saan vuosittain juostua. Pääasiahan taas on se, että treenin jälkeen on hyvä olo. Vaikka myönnän kyllä usein itsekin ottavani mittaa kellosta ja koetan aina selvitä samassa ajassa kotiin. Viimeisillä metreillä sit mennään veren maku suussa ja aika kovilla sykkeillä :D Eilinen keskisyke oli 177 ja maksimit 196.

En tosiaankaan juokse koko matkaa autotienreunassa asfaltilla. Mun lenkkireittini kulkee mm. puistoalueen läpi ja vähänmatkaa junaradan viertä. Maisemat on kauniita tällä reitillä ja siksi tykkäänkin siellä juoksennella. Vedän usein samaa lenkkiä siksi, että juoksen melko harvoin, ja tällä samalla matkalla pystyn mittaamaan nopeuksia ja aikaa. Koitan pitää keskimääräistä juoksutahtia yllä endomondo-appsin avulla.

Tosiaan, eilisellä lenkillä maiseman lisäksi mut flowhun sai musiikki. Miten mun listaltani löytyykään niin ihania tykitysbiisejä! Lisäksi kun melkeen kaikkiin liittyy muistoja esim. combatista, saa niistä ihan hulluna energiaa jatkaa. Laitan tähän nyt muutaman tykitysbiisin, jotka ainakin mun lenkkejäni helpottavat. Voitteko väittää, ettei esimerkiksi nuo vanhat kultaiset combatklassikot Poison ja Your Shining saisi jalkoihin lisää vauhtia.. ;)

Onko teillä lenkkeilykausi vasta avattu myös, vai ootteko juosseet vuoden ympäri? Mitkä on teidän lempibiisejä juostessa, mistä saatte energiat viimeisille kilometreille?



19 kommenttia:

  1. your shining ja poison soi täälläki lenkkimusana! ihan huippuja fiiliksen nostattajia :)

    näiden lisäksi jason born miksit lesmillsohjelmista :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Esimerkiksi just combatissa on ollut monia hyviä jason bornin miksejä. Ja Your Shining sekä Poison molemmat ihan parhautta. Ihmettelen miten tuo As I Rise Again ei vielä ole ollut combatissa, vaikka se olisi enemmän kuin täydellinen kasibiisi!

      Poista
  2. Intervallityyppinen soittolista on kyllä niin loisto ajatus! Täytyypi itsekin semmoinen väsätä sitten kun juoksupolulle pääsee :) itsellä kans varsinkin combat-biisit toimii hyvin boostaajana!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Combat biisit on aivan parhaita juoksubiisejä. Useimissa tempokin osuu just eikä melkeen kohdilleen ja sekin kirittää osaltaan askelia!

      Poista
  3. Anonyymi4/21/2013

    Olisin juossut vuoden ympäri, mutta oireileva jalka on pakottanut lepoon. Tykkään silti juosta enemmän kesällä, kun voi laittaa "pienet" vaatteet ja ilmavirta pääsee viilentämään ihoa :) (tarkoitan siis shortseja ja toppia)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sama mulla. Tykkään juosta capreissa ja topissa, enkä niinkään välitä kerrospukeutumisesta, joten kevät ja kesä on ihanteellista aikaa juoksemiseen.

      Poista
  4. Täällä kans juoksu (tai mun kohdalla kyllä pikemminkin hölkkä) lenkkiä tiedossa huomiselle! Kovasti oottelin lumien sulamista ja hyviä säitä että pääsis starttaamaan lenkkeilyn ja mielellään nyt vähän useemmin mitä aikasemmin, joten nyt ku lumet on poissa ja arska paistaa ei voi enää keksiä tekosyitä! ;) Saa nähä paistaako huomenna, parempi olis! Saa nähä pääsenkö ite flow-tilaan vielä tän kevään ekalla lenkillä! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Luinkin tänään Heiasta sun juoksenteluista, hyvä Janni!! :) Ja hyvän juoksukelinkin sait, toivottavasti tää auringonpaiste jatkuiskin..

      Poista
  5. Anonyymi4/21/2013

    mä oon juossu läpi talven matolla ja avasin itekin ulkokauden täl viikolla. ja oli niin ihanaa!! ♥ jään taas koukkuun. testasin muuten sitä sun vinkkaamaa fitradio-ohjelmaa siinä samalla, ja oli ihan positiivinen yllätys :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sieltä löytyy kyllä hyviä biisejä ja ainakin mun musamakuun ne miksit kolahtaa! Kiva jos on muutkin löytäny sen nyt positiivisena yllätyksenä :)

      Poista
  6. Anonyymi4/22/2013

    Itse oon käynyt ympäri vuoden lenkkeilemässä, mutta on pakko myöntää, että kevätpäivät on lenkkiolosuhteina ideaaleja :) ja hyvät musat sulla, vaikka itse en musiikkeja käytäkkään (en sen jälkeen kun juoksuasento alkoi menemään vinoon ku pidin kännykkää kädessä..)

    VastaaPoista
  7. Anonyymi4/22/2013

    sulla on sykkeet melko korkeet, jos ihan pk lenkillä olit? 196 nimittäin normi-ihmisella lähentelee jo aikalailla maksimia, ja 177 myös vauhtikestävyysaluetta. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha kiitos ihanat anonyymit kun tuutte huolehtimaan mun sykkeistä :D!

      Sinäänsä nämä henk. kohtaiset asiat eivät blogiini kuulu, mutta voin sen verran sanoa että olen käynyt useampaan kertaan kardiologilla asiasta ja mun sykkeeni ovat tällaiset normaalisti ja gaussin käyrän mukaan ns. "normaalia" ei noissakaan ole olemassa vaan ne alueet lasketaan jokaisen henk.koht. arvojen mukaan.

      Lisäksi en mielestäni missään vaiheessa kirjoitusta sanonut, että kyseessä olisi ollut pk lenkki vaan kova intervalli.

      Poista
  8. Anonyymi4/22/2013

    Ite oon juossu ympäri vuoden,ja oon huomannu että syksy ja kevät on parhaat juoksukaudet, ainakin omalla kohdalla. Kesällä on jotenkin liian läkähdyttävää :D puolimaraton häämöttääkin parin viikon päässä! Hauskoja juoksuhetkiä sinne :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Syksy ja kevät on todella ne optimaalisimmat. Kesällä pyrinkin juoksemaan aina joko aikaisin aamulla tai sitten illalla, viileimpinä aikoina :) Kiitos ja samoin sinne!

      Poista
  9. Anonyymi4/22/2013

    oon juossu vuoden ympäri, tosin talvella olin hieman laiska lähtemään pakkasella juoksemaan......Hyviä juoksuhetkiä! :DD

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en talvella juokse ollenkaan, eikä ole kenkiäkään siihen hommaan. Ulkona ei yhtään ylimääräistä kylmällä! :D

      Poista
  10. Ei liity aiheeseen yhtään mitenkään, mut sulla on aivan ihanat hiukset!:)

    emmasfatdiary.blogspot.fi

    VastaaPoista

© Laura Annika 2019. Sisällön tarjoaa Blogger.
Theme Designed By Hello Manhattan
© Laura Annika