Slider

Yliopiston pääsykokeista ja opiskelusta.

4/10/2014




Moikka! Päätin ottaa tämän aiheen nyt tähän väliin, sillä liikuntajuttuja ei sairastellessa tullut mieleen. Multa on muutenkin kysytty paljon siitä mihin haen ja miten/kuinka paljon päivässä luen. Monet bloggarit jotka ovat samassa tilanteessa ovat päättäneet jättää pääsykokeet kokonaan blogin ulkopuolelle, mutta mä haluan jakaa myös vähän sitä teidän kanssa- onhan se iso osa mun elämääni tällä hetkellä. Jos siellä siis joku kaipailee lukion koeviikolle tai lähestyviin pääsykokeisiin lukuvinkkejä, katso olisiko tästä postauksesta apua! Nämä tekniikat toimivat siis minulla, en voi taata että ne olisivat oikotie menestykseen tai toimisivat kaikilla.. :)

Haen siis VAKAVA-yhteisvalinnassa opiskelemaan. Haun piiriin kuuluu niin varhaiskasvatus-, luokanopettaja- kuin yleisenkin kasvatustieteen opinnot. Itse haen ainoastaan jälkimmäiseen. Aineistona on yksi kirja, joka koostuu tieteellisistä artikkeleista (6kpl). Tarkoituksena on hallita sekä kokonaisuuksia että pieniä nippelitietoja, esim. tutkijoiden nimiä ja prosenttilukuja. Opiskelijalle, jolle akateeminen ja tutkimuspohjainen aineisto ei ole tuttua, on aika hankalaa lähteä avaamaan terminologiaa ja kaavioita ilman apua. Siksi valmennuskurssi olikin mulle ihan ehdoton, ilman sitä en varmasti pärjäisi valintakokeessa.


Valmennuskurssilla luennot kestävät 3-4h kerrallaan, plus tutoroinnit päälle. Käydään aina yhden kurssikerran aikana läpi yksi artikkeli, ja siihen liittyviä oheistehtäviä. Kysymykset, kurssimateriaali ja käsitelistat on suuri apu tekstejä avatessa. Lisäksi kurssi rytmittää lukemista sopivasti tähän intensiiviseen kuuden viikon jaksoon sopivasti. Aina on joku jolta kysyä ja ryhmäkin on tosi mukava- ei kilpailla toisiamme vastaan vaan tuetaan ja tehdään yhdessä. Myös lukupiiriä ollaan suunniteltu pidettävän.

Omatoimisesti luen fiiliksen mukaan. En ole tehnyt ollenkaan tiukkaa lukusuunnitelmaa, vaan menen tuntemusteni mukaan. Koska motivaatio on korkea, ei ole pelkoa siitä että laiskottelisin. Jonain päivinä luen kahdeksan tuntia päivässä, toisina vain kolmesta neljään. Silti olen pysynyt hyvin tahdissa, ja joustavan ohjelman mukana kiinnostuskin pysyy yllä. Ensin käyn artikkelin 1-2 kertaa lukien läpi, sitten alleviivailen tekstin. Sen jälkeen prosessoin tietoa tekemällä muistiinpanot aiheesta, ja yleensä siinä se yhden tekstin opiskelu onkin. Kertaaminen hoituu valmennuskurssilla, ja käynkin artikkelit aina läpi ennen ko. kurssikertaa.

Kirjoittaminen ja tehtävien tekeminen toimii mulla. En mitenkään oppisi pelkästään lukemalla. Nyt otin käyttöön myös uuden taktiikan, jossa kirjoittelin post-it lapuille hankalia teorioita, tutkijoiden nimiä, työmuistitestien osa-alueita jne. Liimailen niitä ympäriinsä ja niin alitajuisestikin tulee painettua mieleen hankalia asioita. Lisäksi välillä pyydän jotain ulkopuolista kyselemään multa jotain ulkoa opeteltavia juttuja, eilen esimerkiksi pyysin äitiäni katsomaan osaanko Schwartzin inhimilliset perusarvot ulkoa. Myös keskustelu toimii hyvänä prosessointikeinona, kun lukeminen ei enää innosta. Ajatusten vaihtaminen ja näkökulmien hakeminen saa syventämään opittua, ja ainakin mulla asiat jäsentyy sillon paremmin mieltämisyksiköiksi.


Tässä nyt jonkinverran juttua siitä mitä mä täällä duunailen päivät pitkät :) Käytättekö te samoja tekniikoita vai onko jollain vielä kertoa jotain omia niksejä? Toivottavasti näistä oli jollekin apua. Muistakaa, että se oma motivaatio on aina kaikessa opiskelussa se tärkein juttu. Sen mä ainakin lukion jälkeen huomasin- opiskelu muuttuu ihan erilaiseksi kun aihe oikeasti motivoi ja kiinnostaa! Mä ihan ahmin tuota tietoa ja haluankin tietää lisää, koska se tuntuu niin omalta jutulta. :) Toivottavasti teillä tuntuisi myös samalta. Mukavaa loppuviikkoa ja tsemppiä opiskeluun! Ahkeruus palkitaan. :)

7 kommenttia:

  1. Kiitos tästä postauksesta, vinkit tuli todella tarpeeseen! Itse haen luokanopettajaksi (ja muutamaan muuhunkin) joten mulla on sama aineisto opeteltavana. Mutta tää kevät ja aurinko aiheuttaa sen että kaikki muu kuin sisällä istuminen ja lukeminen houkuttelis.. Jotkut noista artikkeleista vaikuttaa oikeesti niin mielenkiintoisilta että niihin ihan uppoutuu, esim 3 mutta joistain en sitten saa mitään irti. No, onneksi oon sillä asenteella että ei se mikään maailmanloppu ole jos en nyt pärjääkään kokeessa :D tsemppiä sullekin hurjasti lukemiseen! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla tuo nelonen on on ollut ihan älyttömän mielenkiintonen (luonnollisestikin-aikuiskasvatus :D) mutta sit taas esim. kakkonen on ihan täyttä hepreaa...
      Mulla on sama asenne, että kaikkensa annetaan mutta jossei se riitä niin ei se mitään! Sit vaan ensvuonna uudestaan. Mihin tässä kamala kiire on, ei minnekään :)

      Poista
  2. Anonyymi4/11/2014

    Jee kiitos tästä postauksesta! Tuli tarpeeseen .

    VastaaPoista
  3. Viime vuonna vakavan läpäisseenä voisin antaa omana vinkkinäni tällaisen idean! Eli tein artikkeleiden henkilöistä muistipelin, toiselle puolelle lappua nimi ja toiselle teoria/mitä henkilöön nyt ikinä liittyikään. Näitä kun kävi läpi aina lukemisen jälkeen, oli henkilöt tosi hyvin muistissa ja näitä oli helppo kerrata ennen koettakin. Vielä kun värikoodaa nimet artikkelien mukaan, niin muistuu hyvin artikkeleiden sisällöt ja keskeiset teoriat. Toimi ainakin mulla! :)

    Tsemppiä lukemiseen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kivasta vinkistä! :) Täytyy vaikkapa kertailuvaiheessa tuota kokeilla.
      Itseasiassa värikoodausta olenkin artikkeleissa jo käyttänyt, unohdin sen tuossa mainita!

      Poista
  4. Tosi hyvä postaus!

    http://www.lily.fi/blogit/40-hours-and-counting

    VastaaPoista

© Laura Annika 2019. Sisällön tarjoaa Blogger.
Theme Designed By Hello Manhattan
© Laura Annika